Webwinkel-Keurmerken.nl
Kies het juiste webwinkel keurmerk voor jouw webwinkel
Menu
8 september 2016

Waarom een keurmerk?

Een keurmerk vergroot het vertrouwen van de bezoeker in uw webwinkel, door het plaatsen van het keurmerk geeft u aan te voldoen aan de eisen van de controlerende instantie, dit wekt vertrouwen bij uw bezoekers en een grote bereidheid om te kopen. Uw conversie kan dus stijgen bij het duidelijk voeren van een webwinkel keurmerk.

Uit een onderzoek van Herensokken.nl bleek middels een A/B test:

  • Omzet stijging vanĀ 23,5% onder nieuwe klanten
  • Totale omzet stijging van 16%

Dit is echter niet het enige onderzoek naar het rendement van een keurmerk. Ook uit een ander onderzoek werd een significante stijging in conversie aangetoond.

Natuurlijk zijn deze resultaten ook geheel afhankelijk van uw branche en de manier van plaatsing van het keurmerk. Uitgangspunt is echter dat een keurmerk zichzelf zou moeten terug verdienen. Stel u heeft als kleine webwinkel 30 orders per maand, u verdient per order 20 euro. Een omzetstijging van 10% betekend dan 33 in plaats van 30 orders. U verdient daarmee dus 60 euro meer per maand. Een keurmerk zou met deze cijfers 720 euro per jaar opleveren. Dit zijn natuurlijk gelijk fictieve cijfers waarbij zowel de winst per order als de omzetstijging afhangen van uw webwinkel. Op deze manier krijgt u echter een beeld van hoe een keurmerk geld kan opleveren in plaats van kosten.

Conversie verhoging en daarmee extra omzet is echter niet de enige reden om een keurmerk te nemen. Tevens weet u zeker dat uw webwinkel aan de meeste wettelijk eisen voldoet. De eisen en de strengheid van de controle verschillen per keurmerk, iets om dus in overweging te nemen, de meeste keurmerken controleren echter op veel voorkomende fouten waaronder de wet kopen op afstand. Op deze manier weet u dat de juridische basis van uw webwinkel goed voor elkaar is.

Ook stellen de meeste keurmerken juridische documenten beschikbaar zoals algemene voorwaarden, een modelformulier en een privacy policy. Dit scheelt u als webwinkelier dus werk. Tevens kunt u bij de meeste keurmerken terecht met eenvoudige juridische vragen.

Aanvullend hebben veel keurmerken ook een geschillencommissie, deze kan bemiddelen of een uitspraak doen bij geschillen. Op deze manier voorkomt u de lange discussies met uw klanten of de dure stap naar een rechtbank.

De voordelen op een rij:

  • Verhoging van het klantvertrouwen en daarmee verhoging van uw omzet
  • Juridische controle van uw webwinkel
  • (Gratis) juridisch advies
  • (Gratis) juridische documenten
  • Een geschillencommissie dus geen welles/nietes discussie met uw klanten
  • Vermelding op website keurmerk & van keurmerk partners (marketing/linkbuilding)

Naast deze voordelen hebben elke individuele keurmerken ook hun eigen voordelen. Bekijk hiertoe ook onze vergelijking tussen de verschillende keurmerken.