Webwinkel-Keurmerken.nl
Kies het juiste webwinkel keurmerk voor jouw webwinkel
Menu

3 veel gemaakte online fouten

Veel webwinkels houden zich niet strikt aan de wet. In veel gevallen gaat het hierbij om onwetendheid. In deze blog willen we een aantal veelgemaakte fouten kort toelichten.1. De 7 werkdagen zichttermijn

Consumenten hebben het recht om een artikel binnen 7 werkdagen te retourneren zonder opgave van reden. Ze hebben hierbij recht op het volledige factuurbedrag inclusief verzendkosten. Vaak rekenen webwinkels administratiekosten, wat niet is toegestaan. Ook worden vaak artikelen onder de categorie maatwerk of houdbaar geacht wanneer dit niet wettelijk het geval is. Ook het nadrukkelijk wijzen op het recht tot retourneren wordt vaak vergeten.

2. SSL beveiliging

Bij verzending van persoonsgegevens is SSL verplicht. Dus niet alleen de betaalstap moet middels SSL beveiligd zijn, ook het contactformulier en het opgeven van contactinformatie in de eerste stap van uw winkelwagen moet met SSL beveiligd zijn.

3. Vooraf betalen

Vooraf betalen eisen is maar mogelijk voor 50% van het factuurbedrag. Klanten moet de mogelijkheid geboden worden om ook (deels) achteraf te betalen. Nog maar weinig webwinkels bieden achteraf betalen of onder rembours verzenden aan.

Naast bovenstaande fouten zijn veel webwinkels niet exact op de hoogte van de geldende wetgeving. In veel gevallen zorgt dit nog niet voor veel schade, de verwachting is echter dat de consumentenautoriteit en andere overheidsinstanties hier in de toekomst strenger op gaat toezien.

 

Dit bericht is geplaatst in Blogs . Bookmark de link .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *